Saman Nimali Gunasekara

Nytt ledarskap, men bibehållen kurs för Dig-IT Lab

Saman Nimali Gunasekara tar över som föreståndare för Dig-IT Lab efter att ha varit del av centrumets kärntrupp tillsammans med tidigare föreståndaren Jonas Anund Vogel. Jonas å sin sida lämnar KTH för en ny roll som konsult på TechSeed, där han ska fortsätta arbeta med smarta och hållbara städer. Här berättar de båda om vad som motiverat deras rollbyten.

Saman Nimali Gunasekara har varit en del av Dig-IT Lab sedan starten som ansvarig för arbetsgruppen för nätverk och synlighet samt forskningsledare för temat sektorkoppling. Hon är biträdande lektor vid Institutionen för energiteknik med fokus på forskning, projektledning och undervisning inom termisk energilagring, fjärrvärme och fjärrkyla samt flexibel sektorkoppling.

Hej Saman, vad fick dig att tacka ja till rollen som föreståndare för Dig-IT Lab?

– I första hand är det människorna som motiverar mig – en perfekt mix av aktörer från näringsliv, akademi och forskningsinstitut i Sverige och internationellt, som arbetar med olika men kompletterande forskningsområden. Jag ser Dig-IT Lab som en möjliggörare och inkubator, och en aktör som bidrar aktivt till viktiga innovationer inom digitalisering av fastighetssektorn, klimatneutralitet och hållbarhet.

Kan du säga något om inriktningen framöver?

– Det har varit en fantastisk tvåårig resa tillsammans med vår tidigare föreståndare och vän, Jonas Anund Vogel. Nu bygger vi vidare på den goda grund av samarbete och tillit som han var med och skapade. Våra partners är avgörande för att förverkliga Dig-IT Labs vision, och vi kommer därför fortsätta stärka samarbeten och omsätta förväntningar från näringslivet till konkret handling.

– Vid det här laget har vi uppnått flera av de mål vi satte upp vid starten. Testbed Xn är på plats och vi kan visa upp vår första Testbed X1, med fler testbäddar under planering. Samtidigt är det viktigt att fortsätta utveckla samarbeten inom Dig-IT Labs olika forskningsteman, som datasäkerhet och trygghet, regelverk, sektorkoppling, utbildning, affärs- och organisationsfrågor, etik och juridik samt hållbarhet.”

Hur kan Dig-IT Lab ytterligare stärka samarbetet mellan akademi och näringsliv?

– Dig-IT Lab har redan samlat nyckelaktörer och skapat en plattform för gemensam utveckling av idéer och projekt. Vi fortsätter vår dialog med näringslivet för att säkerställa att forskning och innovation både möter deras behov och stödjer hållbarhetsmålen. Testbed Xn och dess delprojekt knyter samman flera forsknings- och utvecklingsområden, både genom Dig-IT Lab-projekt och anslutna projekt. Ett annat bra exempel är våra Diggin Discussions, som uppmuntrar kunskapsdelning och samarbete kring olika teman och utmaningar.


Mot nya uppdrag: Jonas Anund Vogel

Hej Jonas, om du ska göra ungefär samma saker, varför byter du jobb?
– Jag är en lite orolig själ kan man väl säga. Jag har varit på KTH i femton år och hela tiden haft otroligt spännande uppdrag och kollegor kring mig. Men nu har jag ändå stött på den där känslan av att det står still. Jag vill att det virvlar och är lite småkaos, ovisshet om vad morgondagen har att erbjuda och vem man skall träffa. Jag vill helt enkelt testa något nytt och konsultlivet inom ett nystartat bolag, som jag får vara med och designa från grunden, känns mycket spännande.

Jonas Anund Vogel

Vad tar du med dig från Dig-IT Lab?
– Helt klart gemenskapen. Så många personer med olika kompetenser som letar efter sätt att minska klimatpåverkan genom digitalisering, var och en från sitt perspektiv, helt oslagbart! Jag tar även med mig glädjen i att få se olika extremt kunniga människor samarbeta, och nå nivåer i både diskussioner och lösningar som inte hade kunnat utvecklas utan den gemensamma tilliten.

Är det något du är särskilt nöjd med att ha bidragit till inom Dig-IT Lab?
– Även här får jag säga gemenskapen. När jag lämnade kändes det som om Dig-IT Lab bestod av ett team av människor som respekterar varandra och vill samarbeta, i stället för en grupp främlingar som skyggt tittar fram bakom en blurrad Teams-vägg.

Hur kan samarbetet mellan akademi och industri stärkas ytterligare?
– Det är såklart en knivig fråga, men vad som verkligen hjälpt i många projekt är att företag har dedikerade resurser för just akademisamverkan, samt att akademikerna vågar träda ur sin roll och ge sig i kast med snabba frågor som har en affärsudd.

– Något som uppskattats inom Dig-IT Lab är våra Diggin Discussions där ett företag eller forskare kort presenterar en utmaning, och sen diskuterar vi ämnet tillsammans. Jag tror på aktiviteter där man lämnar sina titlar och roller, och verkligen diskuterar ämnen utifrån olika perspektiv. Prestigelöst, tillitsfullt, öppenhjärtligt. Sen såklart med ett fokus att göra verklighet av alla idéer, gärna affärsnytta. Först då blir samverkan mellan näringsliv och akademi intressant.

Något annat du tycker är viktigt att förmedla?
– Go KTH! Vad det är otroligt att vi har institutioner som KTH, som möjliggör och uppmuntrar fritt tänkande (nästan) utan politisk styrning. Jag vill bara uppmuntra alla som råkar läsa detta att fortsätta sprida kunskap och göra vårt samhälle och planet till en bättre plats. Tack för att jag fått vara en del av att sprida kunskap under KTH:s flagg. På återseende!

en_GBEnglish